2024. április 16., kedd

10. hét: Egy kívül - belül szép meseregény

 Március 4. és 10. közé esett az év 10. hete, ahol 9 könyvet olvastam el. Ezek:

1. Miha Mazzini: Kitörölve

2. Elizabeth Lim: Hat bíborszín darumadár

3. T. Erikson: Idiótákkal körülvéve

4. Grecsó Krisztián: Belefér egy pici szívbe

5. María I. S. Vegara: Jane Goodall

6. Lindsay Galvin: Barátom, az oktopusz

7. Szalóki Ági: Körforgás

8. Kertész Edina: A fiú, aki kertész akart lenni

9. Benjamin Stevenson: A családomban mindenki gyilkos

Ebből az erős mezőnyből négyen is kikerülhettek volna győztesként, mégis a Hat bíborszín darumadár lopta be leginkább magát a szívembe. 

Nem mehetünk el szó nélkül a gyönyörű külseje mellett. Ilyenkor mindig kicsit tartok attól, hogy a belső meg tudja-e ugrani a külcsínt, de itt számomra abszolút hozta az elvártat. Ehhez biztosan hozzájárult az is, hogy én az eredeti Andersen mesét is nagyon szeretem. Mindig kiemelt helyet foglalnak el a szívembe azok a mesék, ahol jó testvér- viszonyokról van szó, illetve (ettől függetlenül is) amikor valamilyen nagy igazságtalanságot kell kiküszöbölni, nagy áldozatot kell hozni az igazság és a szeretet nevében. Itt pedig mind a kettőről szó van. Az alap mese értékeit is megtartotta az írónő, még a fordulatok egy részénél is meglepően hűséges maradt hozzájuk (pl. vőlegény/férj vonala), amit nagyon díjaztam, de ahol kellett, ott annyira meglepő fordulatokat vetett be, amik megleptek és elgondolkodtattak, és beláttam, hogy igen jót tettek a történetnek, mert így nem volt minden kiszámítható és ezáltal unalmas. 

A kapcsolatok

Minden könyvnél sarkalatos pont nekem az emberi kapcsolatok milyensége, ami itt teljesen kiszolgálta az ízlésemet. Elsősorban természetesen a testvérek viszonya. Nagyon szerettem olvasni róluk. Az elején jól bemutatta a szerző, hogy mennyire kezdtek elszakadni a nagyobbak a különböző kötelességeik, tanulmányaik közepette a húguktól. Tetszett az is, hogy különböző karaktert kaptak a fiúk, meg lehetett különböztetni őket a személyiségük, humoruk alapján.

 Mindegyiknek kicsit más volt a kapcsolata Shiorival. Amikor pedig daruvá változtak, ez persze változott, meg nem voltak olyan sokat együtt, de azt sem várták a lánytól, hogy mindent ő oldjon meg, ők is nyomoztak az átok és az ellenszer után. A kedvenc jelenetem a barlangos volt velük kapcsolatban. 
A mostohaanyjával való kapcsolata sem egyértelmű a főhősnek, hiszen az elején ez egy nagyon szeretetteljes, aztán később elhidegülő és gyanakvó viszony. Azonban ez sem lesz soha egysíkú, mindig árnyalt marad, és ahogy egyre több mindent tudunk meg a külföldi nőről, ez a kép folyton változik. Nagyon ügyesen csinálta ezt Lim. 
Két férfi is bejön a képbe a szerelmi szállal. Az egyik a vőlegény, akinek a jellemét és a múltját szintén fokozatosan ismerjük meg, és akit nagyon megszerettem, szinte a kedvencem lett. Az éleslátása, a hűsége és a szelídsége szerintem példát ritkító. Én neki drukkolok, szerintem ez egyértelmű. Szerettem a párosukat Shiorival, és azt is, ahogy a férfi a vár többi lakójával, de elsősorban a húgával bánt. Az szintén szívmelengető volt. A másik férfi pedig a sárkányfi. Az ő kapcsolatuk hozta számomra a humort. Én az ő viszonyukat nem igazán tudtam komolyan venni, még kis "csikónak" tűnt ez a lény, hiába adta a félelmetest.

A cselekmény


Végig izgalmas, fordulatos, kalandokkal teli ez a könyv, nem unatkoztam egy percet sem. Gyorsan lehetett haladni vele, mert nagyon olvasmányos. A jellegzetes mesei elemek is megjelennek, mint a magányos hős, aki útnak indul. A segítők, akiktől támogatást vagy éppen akadályoztatásokat kap. Pl. nagyon meglepett az áruló személye is, az jól fel volt építve. Az álruhás szereplők, az átok védelme vagy káros hatása, a világ felépítése mind segítette a kibontakozást, és olyan jól helyére kerültek a dolgok a végére.


A mondanivaló pedig a sors és az egyéni döntések ütköztetéséből kerül ki. Mennyire van előre kijelölve a sorsunk? Mi múlik rajtunk? Min tudunk változtatni? Akarunk-e változtatni, van-e elég bátorságunk hozzá? Ami első ránézésre leküzdhetetlen akadály, az lehet, hogy később a  legnagyobb áldás lesz, és a legnagyobb ajándék. 
Már be is szereztem a második részét, alig várom, hogy belefogjak!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése