27-i héten (07.01- 07.07) hat kötetet olvastam:
1. Kántor Kata: NyomoZOOk
2. Claire Keegan: Ilyen apróságok
3. Narine Abgarjan: Élni tovább
4. Abdulrazak Gurnah: Utóéletek
5. Sándor Iván: Tiltott terület
6. J.D.Robb: Halálos magány
Ezekből a remek könyvekből is kiemelkedett számomra Sándor Iván műve, a Tiltott terület.
Már tavaly is kedvenceltem a szerző Szakadékjátszma című regényét, mert nagyon megérintett. Az idei Merítés lista is nagyon erős, de számomra ez a könyv toronymagasan első eddig. Persze hátra van még 4 olvasás, de kétlem, hogy valami ezt az élményt lekörözi. Ráadásul, aki képes elérni, hogy egymás után két évben is ilyen katartikus érzéseket okozzon, ilyen felejthetetlen gondolatokat, műveket alkosson, az megérdemli a szavazatomat. Szóval eddig biztos befutó számomra.A Tiltott területben is a fő téma a hatalom, annak természete, megnyilvánulási folyamata. Ez 3 emberen keresztül történik.
A szakdolgozó
Tananyagból ismertem a városom múltját, de a Tófalván töltött napokban ismereteket szereztem arról, más a tananyag, és más az élet. Más, amit felkutatunk, és más, amit megtapasztalunk
128. old.
A haditudósító
Mi váltja ki a háborúkat? Mi készteti az embereket, hogy házakat gyújtsanak fel, halomra öljenek hozzájuk hasonló embereket? Milyen erő készteti őket, hogy így cselekedjenek? Ha az emberi cselekedeteket csupán az elvont gondolatok határozzák meg, akkor arra következtetnének, hogy a hatalom pusztán egy szó. De mit mond a tapasztalat? Azt, hogy nem pusztán egy szó, hanem létező valóság, és a tömegek beleegyezésével működik.
102 old.
A művészettörténész
korábban nem figyeltem fel arra, hogy a képen az Építmény szintjei nem egyenesek. Ferdék. Legfelül dolgoznak az építőmunkások, de alul az alapok inognak, téglák is hullanak, minden bizonytalan, instabil, miközben az összegyűltek öntelten figyelik az ég felé törő Torony építőit odafenta ferde szintekről hullanak a téglák
pereg a törmelékek
néhány tégla már maga alá temet egy bámészkodót
alap hiányában minden gyanútlanul nézelődök szeme láttára rájuk omlani
a kiáltozások nyelve annyiféle, ahányan odalent vannak
69-70. old.
A legjobban azonban Habsburg Miksa és udvari festőjének, Dürer kapcsolatának az elemzése tetszett. Nevezetesen, hogy egy olyan művész, aki a megbízójától függ, hogyan mondhatja el véleményét a hatalomról, annak deformáló hatásáról?
a válasz Miksa császár egyik portréja
Dürer, miközben kiszolgálta, le is leplezte
a portrén, ha jobban szemügyre vesszük, felfedezhetjük,
hogy a két szem nem egyforma
a jobb szem természetes, pillantása magabiztos...
uralkodói...
a bal oldaliba bekúsznak a szem körüli ráncok, átfutnak
a pupillán, a mélyére hatolnak
ravaszság, kérlelhetetlenség sugárzik az arcról
a hatalmasok tekintete, amit fokoz a kissé nyitott
száj, az ajkak szabálytalan vonala mögött a harapásra
kész fogsor... üzenet, így megy ez a Földön
74-75. old.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése